söndag, november 23, 2008

Vättern 21-22nov











Jaha då var man hemma igen efter 2 dagars fiske i Granvik. Kan konstatera att allt har funkat till belåtelse, boendet har vart kanon, båt/motor gick som den skulle samt att resan fram å tillbaka skedde utan missöden. Det enda som inte funkat är väl min mobil som börjat tappa funktion efter funktion, därav det skrala bloggandet.
Dag 1
Vi la i rätt omgående utanför hamnen å började fiska norrut ut mot Mellboön. Vi hade inte ett pet på grejorna de första timmarna å på vhf´n hördes bara rapporter om nån enstaka tappad fisk samt att det knappt fanns nå betesfisk i området, så vi ändrade kursen å gick mot Axstål istället. Morgonens iver å förhoppningar hade kanske avtagit något då vi väcktes upp av en skrikande rulle. Var en en riktig turbo lax som nypit en lappia i ytan. Trodde att den var betydligt större än den var, så Fredrik började rensa undan riggarna. Vinden hade nu tilltagit ordentligt styrka så vi insåg rätt snabbt att han skulle hålla händerna på ratten. Efter lite intrasslade linor å ett allmänt kaos kom det till sist upp en lax på 74cm (1-0 till mig). Hade lagomt fått den ur håven så högg det på ett av Fredriks riggspön, denna gång var det dock en betydligt beskedligare röding som var under måttet, men det var likväl kvitterat. Ungefär samtidigt högg det även på ett utav hans ytspön, den släppte dock vilket kanske var tur för nu låg det spön å linor åt alla håll å kanter i båten. Vi försökte fiska av området ytterligare, men då vinden fortsatte öka gav vi upp efter en stund. Trötta efter resan ner samt den tilltagande vinden beslöt vi att bryta runt 13:30 tiden å ta nya tag nästkommande dag. Resultat 1-1.
Dag2
Planen var att gå ut mot de punkter som vi hade från föregående dag. Väl därute var åter vinden en nagel i ögat igen. Vågorna var inte så farliga, men det var kastvindar som gjorde att båten vände å vred på sig så fort vi gick ner på låga varv. Så vi valde åter att gå norrut för att få lite lä. Utanför Granviksskären kom dagens första hugg. Var en lax på 61cm som tog en utav Fredriks riggade pluggar. Att han nu ledde med 2-1 i antal fångade firrar var han inte sen att påtala. Sen var det lugnt, fiskade oss upp mot Mellboön utan att en endaste kännining, å även idag var det väldigt skralt med betesfisk på lodet. När vinden senare avtog styrde vi åter mot gårdagens punkter. I närheten av dessa började även dyka upp lite betesfisk. Dagen höll nu på att lida mot sitt slut å paniken började så smått sprida sig...skulle jag få stryk mot Noddan? Betesbytena kom i allt raskare takt utan nämnvärt resultat, förutom stelfrusna fingrar. Satt nu å psykstirrade på riggspöna när jag plötsligt ser försiktiga ryck i ett utav dem, det enda som kommer upp är en trasig löja riggad i en vouksi skalle..skit. På med en ny löja å ner på samma djup (10m). Tar inte lång stund innan det kommer ett stenhårt hugg på samma bete, hinner denna gång få tag i spöt å känna att fisken rusa några sekunder innan den kliver av....FAN plus några till väl valda ord.
Ok, verkade ju som att firrarna gillade det här, hade dock bara en tinad löja i hyfsad storlek kvar å det var inte långt kvar innan det var mörkt. Så på riggen åkte det nu på en VK-flasher med vouksi å gulp löja på 14m å den sista löjan stackades på 10 i samma skalle som tidigare. Han ta en repa till över samma område innan det blev mörkt..nada. Fredrik var segerviss å erbjöd sig att börja plocka sin sida först, vilket jag naturligtvis tillät honom att göra.
När det sen blev min tur å jag bara hade riggen kvar kände jag mig slagen, men när jag rev av det översta spöt tyckte jag mig se ett litet ryck i det andra...kunde det vart nåt där. Nä, var nog bara inbillning. När jag sedan rycker ur det sista spöt känns det ovanligt tungt...VA FAN!!! Det sitter ju en på. Upp kommer en röding på 52cm.

Slutresultat 2-2. En lax å en röding var. Att jag sen fick största av de båda arterna räknas inte.....men känns rätt bra ändå.