torsdag, maj 22, 2008

Dagarna går för fort!






Så har vi haft ännu en kanon eftermiddag ute på havet. Klart roligaste hitils för i dag fick alla fina firrar. Började med att jag knappt han få ner pirken så satt det en sej på dryga 5. Sedan följde Linda upp med en torsk på 6, morsan klippte på resans största firre som var en torsk på dryga 8kg. Och farsan visade upp den roligaste fighten jag sett på länge. Allt inom loppet av några minuter.


Efter det att Linda å jag fått våra firrar styrde vi upp så att vi skulle drifta över samma område igen. Tog inte lång stund innan farsan började gorma om att han hade nått stort på, såg faktiskt ut som att han skulle dras i. Sekunderna efter började så morsan stånka om att det satt nått tungt på, var bara för Linda å mig att veva upp våra grejor å vara assistenter. Linda hjälpte mamma att hålla i spöt då detta började bli tungt, å jag gjorde mig beredd med huggkroken hos farsan. Plötsligt small det till i pappsens grejor...rullfästet totalhavererade (gammal klassisk Ron Thompson kvalitet), så resten av fighten satt han med bara rullen i handen å vevade för glatta livet. Upp till ytan kom i alla fall så småning om 2 st sejar, den ena på 4 kg å den andra på dryga 7. Ungefär samtidigt for morsans torsk upp i båten. Vem som var tröttast, morsan eller torsken ska jag låta va osagt. Vi fick några fina fiskar till, sen var vi tvugna att avbryta då vindarna plötsligt tilltog.


I morgon är sista dagen...börjar bli dags för de över 10..